Friday, 20 February 2015


Contoh perbuatan (action) yang boleh digunakan dalam section A.

…is/are baking
sedang membakar
 
…is/are collecting
sedang memungut
 
…is/are taking a bath
sedang mandi
 
 
…is/are cycling
sedang menunggang
basikal
 
…is/are buying/selling
sedang membeli/
menjual
…is/are drinking
sedang membeli/
menjual
 
…is/are carrying
sedang membawa
 
 
…is/are driving
sedang memandu
 
…is/are cooking
sedang memasak
 
 
…is/are dancing
sedang menari
 
 
…is/are cutting
sedang memotong
 
 
…is/are drawing
sedang memotong
 
 
…is/are combing
sedang menyikat
 
 
…is/are frying
sedang mengoreng
 
 
…is/are climbing
sedang memanjat
 
 
…is/are feeding
sedang memberi makan
 
 

 
Contoh perbuatan (action) yang boleh digunakan dalam section A.

…is/are gathering the
 dried leaves
sedang mengumpulkan
daun kering
…is/are looking
at the map
sedang melihat
ke arah peta
…is/are hiding
sedang bersembunyi
 
 
…is/are laughing
sedang ketawa
 
…is/are helping
sedang menolong
 
…is/are mopping
sedang mengemop
 
 
…is/are ironing
sedang menggosok
 
 
…is/are pointing to
sedang menunjukkan ke
arah
 
 
 
…is/are jumping
sedang melompat
 
 
…is/are painting
sedang mengecat/
melukis
 
…is/are knocking
sedang mengetuk
 
 
…is/are doing his/her
homework
sedang membuat
kerja rumahnya
…is/are kneeling
sedang melutut
 
 
…is/are paying
sedang membayar
 
 
…is/are kicking
sedang menendang
 
 
…is/are pushing
sedang menolak
 
 
…is/are pulling
sedang menarik
 
 
…is/are squatting
sedang mencangkung
 
…is/are queuing
sedang beratur
 
 
…is/are swinging
sedang menghayun
 
…is/are reading
sedang membaca
 
…is/are swimming
sedang berenang
 
 
…is/are sewing
sedang menjahit
 
 
…is/are talking to
sedang bercakap
dengan
 
…is/are singing
sedang menyanyi
 
 
…is/are teaching
sedang mengajar
 
 
…is/are smiling
sedang senyum
 
 
…is/are studying
sedang belajar
 
 
…is/are sitting
sedang duduk
 
 
…is/are washing
the dishes
sedang membasuh
pinggan mangkuk
…is/are serving food
sedang menghidangkan
makanan
 
…is/are eating
sedang makan
 
 

 

No comments:

Post a Comment